گزارشی از حقوق و آزادی های مسیحیان در ایران

یکی از ادیان توحیدی که در ایران پیروانی دارد، دین مسیحیت می باشد. پیروان این آیین الهی سالها در کنار اکثریت مسلمان در کمال احترام، دوشادوش هموطنانشان برای سربلندی و عزت ایران گام برداشتند.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به برکت قوانین اسلامی، پیروان ادیان الهی از احترام و جایگاه ویژه ای در اداره امور کشور برخوردار شدند. قانون اساسی ایران به صراحت از حقوق و آزادی های آنان نام می برد و حق مشارکت سیاسی و اجتماعی آنان را به عنوان جزئی از ملت به رسمیت می شناسد. اقلیت دینی مسیحی سه کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی ایران را در اختیار دارد که شامل دو کرسی برای مسیحیان ارمنی و یک کرسی برای آشوریان و کلدانیان می شود. با وجود آنکه جمعیت برخی از پیروان این اقلیت ها بسیار کم است ، اما آنها دارای نماینده در مجلس می باشند که این امتیاز حتی در کشورهای غربی که به وجود آزادی در کشورشان می بالند، کم نظیر است.

یوناتِن بِت کُلیا دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان بیان می کند: « حداقل جمعیت برای انتخاب یک نماینده در ایران 150,000 نفر است؛ ولی جمهوری اسلامی ایران آنقدر به اقلیت ها بها می دهدکه جامعه آشوریان با داشتن 25 هزار نفر جمعیت ، یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.»

در جمهوری اسلامی ایران ، اقلیت های دینی در برگزاری مراسم و اعیاد و سنن خود آزاد می باشند. از جمله می توان به تعطیلات در اعیاد مذهبی اشاره کرد. مسیحیان ایران در کمال آزادی مراسم دینی خویش اعم از عید پاک ،کریسمس و سال نو میلادی را برگزار می کنند. در ایران به لحاظ اینکه یکشنبه روز کاریست و جمعه روز تعطیلی رسمی است ،در برخی از کلیسا ها مراسم عشاء ربانی علاوه بر یکشنبه در روز جمعه نیز برگزار می شود تا مسیحیان مشتاق و علاقمند که شاغل هستند ، بتوانند در این مراسم کنند.

گفتنی است بعضاً دولت جمهوری اسلامی ایران برای برپایی هر چه بهتر مراسم ویژه کریسمس ، خدمات ویژه ای به مسیحیان ارائه می دهد که اهدای 5 هزار درخت کاج به مسیحیان یکی از موارد آن است.

بنابر گفته های مقامات رسمی مسیحیان ، جمهوری اسلامی ایران حتی به مسیحیان زندانی نیز اجازه برگزاری مراسم مذهبی را می دهد، در حالی آنها تعداد کمی را تشکیل می دهند. به عنوان نمونه می توان به حضور سبو سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال ایران و کشیش رایان عیسی، نماینده اسقف اعظم آشوریان در مراسم جشن آغاز سال نو میلادی در زندان اوین اشاره کرد. در این مراسم سبو سرکیسیان گفت: « ایران تنها کشوری است که حتی در زندان‌ها نیز برای برگزاری مراسم مذهبی اقلیت‌های دینی ارزش خاص قائل است. باید از مدیریت بازداشتگاه اوین و مسوولان نظام جمهوری اسلامی تشکر ویژه کرد که این چنین نسبت به آزادی ادیان توحیدی و احترام به پیروان آن ارزش قائل هستند. آزادی مذهبی و برگزاری مراسم مذهبی پیروان ادیان توحیدی در ایران یک الگو و نمونه خوب برای تمام دنیا است.»

با مقایسه میزان جمعیت و تعداد مراکز مذهبی اقلیت مسیحی با اکثریت شیعه مذهب ایران متوجه می شویم که سرانه فضای عبادی اقلیتهای دینی و مذهبی به جهت عبادت و انجام فرائض دینی بیش از دو برابر شیعیان است. به این ترتیب که تقریباً به ازای جمعیتی کمتر از 500 مسیحی یک کلیسا وجود دارد، در حالی که این سرانه برای شیعیان یک مسجد برای بیش از هر هزار نفر است.

همچنین سازمان میراث فرهنگی ایران ترمیم و بازسازی 40 کلیسا و سایر اماکن مقدس مسیحیان را در دستور کار داشته و به جهت حفاظت از این اماکن برخی از کلیساها را در فهرست آثار ملی ثبت کرده و برخی را نیز به ثبت جهانی رسانده است.

بخشی از جمعیت مسیحی ایران را آشوری ها تشکیل می دهند. آشوریان از نژاد سامی هستند که در اواخر هزاره چهارم قبل از میلاد از جنوب شبه جزیره عربستان به بین النهرین آمدند و امپراتوری بزرگی را در آنجا تشکیل دادند. آشوریان از حدود دو هزار سال قبل از میلاد به تدریج در فلات ایران نیز اسکان یافتند و آخرین موج مهاجرت آنها به ایران در قرن بیستم و در سال های اولیه جنگ جهانی اول رخ داد که طی آن عشایر آشوری از ترکیه به مناطق خوی، سلماس و ارومیه در شمال غربی ایران کوچانده شدند. آشوریان از بدو پیدایش مسیحیت گرایش به این آیین را آغاز کردند و اکثر آنان از قرن اول تا سوم میلادی به این دین روی آوردند.
واقعیت این است که آشوری‌ها پس از سقوط امپراتوری شان در بین‌النهرین، جزئی از ملت ایران شده و با مردم این سرزمین سرنوشت مشترک پیدا کردند. در حال حاضر، ۲۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ آشوری در ایران زندگی می‌کنند که عمدتا در تهران، ارومیه و اطراف آن ساکن هستند. آشوری‌ها فرق مختلفی دارند که عبارتند از: کلیسای شرق آشوری، کاتولیک، انجیلی و جماعت خدا.

طلوع انقلاب اسلامی ایران برای آشوری ها نویدهای تازه ای داشت. آنان مانند سایر گروه های نژادی و گروه های مذهبی رسمی از نعمت آزادی و کرامت بهره مند شدند و زبان، آداب، رسوم، مذهب و سنن قومی خود را که ضامن بقای قومیت آنان است، حفظ و حراست کردند و در میان افراد جامعه خود آزادانه اشاعه دادند. تدریس زبان آشوری که در سراسر خاورمیانه ممنوع است ، در مدارس اختصاصی آشوریان ایران مانعی ندارد.

بر پایی مراسم و آیین های دینی و مذهبی در کلیساهای چهارگانه آشوری، از مفاخر جامعه آشوری است. آیین هایی مانند انجام مراسم قربانی مقدس یا عشای ربانی برای کودکان و آموزش تعلیمات دینی در مدارس و کلیساهای آشوری با نظم و شکوه خاص برگزار می شود.

آشوریان دارای کلیسا های متعدد تاریخی باقی مانده از نخستین سال های پذیرش مسیحیت هستند که هنوز در روستاهایی که برخی از آنها فاقد حتی یک خانواده آشوری هستند، حفظ و نگهداری می شود و همه ساله نیز در آن مکان ها مراسم خاص و باستانی بر پا می شود.

هُویک‌ بِهبو، وکیل و حقوق دان آشوری در خصوص آزادی مذهبی اقلیت های دینی در ایران بیان می کند: «در حال حاضر اقلیت‌های دینی رسمی کشور نه تنها هیچ مشکلی از نظر برگزاری آداب مذهبی خود ندارند، بلکه قانون اساسی کشور امتیازاتی برای آن‌ها از جنبه‌های گوناگون از جمله حقوق شهروندی و حقوق دینی و مذهبی در نظر گرفته است. کشورمان ایران در مقایسه با دیگر کشورها که دارای اقلیت‌های مذهبی هستند از آزادی‌های خوبی برخوردار است و این در حالی است که اقلیت‌های دینی در کشورهای اروپایی و کشورهای منطقه‌ای هیچکدام از آزادی بیان و عمل به منظور انجام فرائض دینی خود مانند ایران برخوردار نیستند. »

در مراکز زندگی آشوریان انجمن های آشوریان متولی امور فرهنگی‌، اجتماعی‌، ورزشی‌ و آموزشی آنها است‌. این انجمن ها دارای زیر مجموعه‌های گوناگونی هستند .مثلا انجمن آشوریان تهران دارای زیرمجموعه هایی مانند کمیته بانوان‌، کانون ملی فرهنگی جوانان‌، گروه هم ‌سُرایان‌، روابط‌ عمومی‌، خیریه‌، واحد هنری و کمیته بین کلیسایی دارد. این‌ جامعه‌ همچنین‌ تعداد قابل توجهی نشریه‌، و مراکز مختلف فرهنگی‌ ـ اجتماعی‌ دارد.
آشوریان دارای مدارسی می باشند که در آنها علاوه بر درس های رسمی، هفته ای چند ساعت تعلیمات دینی و زبان مادری آشوری تدریس می شود. مرکز آموزش عالی «کانون یوحنا» نیز متعلق به کلیسای کاتولیک کلدانی است که به نشر منابعی برای تربیت کشیش مبادرت می ورزد.

مقامات مذهبی اقلیتها در جمهوری اسلامی ایران مورد احترامند. از آن جمله می توان به امکان ورود اسقف ها و کشیشها و ... به ایران و حتی امکان قرار گرفتن مقامات دینی خارجی در رأس نهادهای دینی داخل کشور اشاره کرد.
انتخاب ایران به عنوان مقر اصلی اتحادیه جهانی آشوریان، نشان‌دهنده توجه و اعتماد جامعه آشوریان به جمهوری اسلامی ایران است. درحالی که تعداد آشوریان در آمریکا اندک نیست و در چند سال اخیر شماری از این اقلیت دینی از نقاط مختلف دنیا به شهرهای آمریکا مهاجرت کرده‌اند، اما در سال 2008 مقر مرکزی اتحادیه جهانی آشوریان در مراسم با شکوهی از شیکاگو در آمریکا به تهران پایتخت ایران انتقال یافت.
یوناتن بت کلیا دبیر کل اتحادیه جهانی آشوریان و نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی ایران در خصوص وضعیت اقلیت آشوری در ایران می گوید: « بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی در مواجهه با مشکلات آشوریان صرفاً به ابراز دلسوزی بسنده می‌کنند اما به حق باید گفت که تنها کشوری که همواره یار و مدد کار آشوریان در حل مشکلات آنها بوده ایران است. ما به این امر باور داریم که ایران الگوی آزادی برای ملت‌ها بوده و نمونه آن هم شرایطی است که جمهوری اسلامی برای آشوریان برای زندگی در ایران فراهم کرده است. کلیسا در ایران همواره به عنوان یک مکان مقدس ، جایگاه و شأن خود را حفظ کرده است و در طول تاریخ ما در ایران هیچ‌گاه شاهد بی‌احترامی به این مکان نبوده‌ایم.»

همچنین هُویک بِهبو حقوق دان آشوری در خصوص وضعیت اقلیت آشوری در ایران می گوید: « درمدارس عمومی به صورت جداگانه و در مدارس مخصوص خودمان می‌توانیم کلاس‌های دینی داشته باشیم و نمرات کلاس‌های دینی بر اساس دین مسیحیت در کارنامه دانش‌آموزان درج می‌شود. در سطوح آموزش عالی هم همینطور می باشد. در خصوص آزادی تشکلات، انجام امور مذهبی، مقررات احوالات شخصیه، حتی در برگزاری مراسم سیاسی، ما ایرانی‌های غیر مسلمان به آزادی و راحتی در کنار هموطنان خود بصورت مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی می‌کنیم. اینکه متأسفانه از طریق برخی نهاد‌ها در خارج از کشور این موضوع دستاویز قرار می‌گیرد و گفته می شود که اقلیت‌ها از این آزادی‌ها برخوردار نیستند ، کذب محض است و بنده صراحتاً آن را تکذیب می‌کنم.»




انتهای متن/

پنج شنبه, 11 تیر 1394 ساعت 22:53

نظر شما

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید