کارزار تحریم مراکز دانشگاهی صهیونیستی؛ گامی آکادمیک برای توقف جنایت

دانشگاه‌های سراسر جهان غرب با سرعت در حال پیوستن به کارزاری بین‌المللی برای تحریم مراکز دانشگاهی رژیم صهیونیستی هستند تا علاوه بر برگزاری اعتراض‌ها و تجمع‌ها در مخالفت با جنگ علیه غزه، گام مهم دیگری برای پایان دادن به یکی از بدترین جنایت‌های حال حاضر جهان بردارند.

 به گزارش دیده بان: جنگ هشت ماهه رژیم صهیونیستی علیه غزه به موازات رقم زدن فجایع گسترده و بی‌سابقه، تحولات کم‌سابقه‌ای را در عرصه‌های مختلف رقم زده است.

در هفته‌های اخیر مراکز و موسسه‌های دانشگاهی در سراسر جهان به‌ویژه در کشورهای حامی و شریک رژیم صهیونیستی، با شدت بالایی وارد جریان اعتراض به جنگ علیه غزه شده و تلاش کرده‌اند صدای مردمی باشند که ساکن قحطی‌زده‌ترین مکان در جهان و بزرگ‌ترین گورستان جمعی دنیا هستند.

اگرچه سرکوب اعتراض‌های دانشجویی در اروپا و آمریکا به اشکال و با ابزار‌های مختلف ادامه دارد، اما نتوانسته است مانعی در مسیر مخالفت دانشگاه‌ها با جنایت‌های رژیم صهیونیستی و تلاش برای به انزوا بردن این رژیم باشد.

دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها به‌ویژه در جهان غرب اکنون همراه با اعتراض‌ها، در حال پیش بردن کارزاری دانشگاهی هستند؛ کارزار تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی.

تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی بخشی از کارزار بایکوت و مسدودسازی این رژیم است که از سال ۲۰۰۵ آغاز شد و در روز‌های اخیر وارد مرحله جدی شده است؛ این روند در پی تشدید جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه غزه سرعت زیادی گرفته است.

این نوع تحریم، با هدف تحت تاثیر قرار دادن نهادها، مراکز و موسسه‌های دانشگاهی رژیم صهیونیستی، از سوی تعداد فزاینده‌ای از جوامع دانشگاهی در سراسر جهان حمایت می‌شود.

دانشگاهیان و انجمن‌های علمی که در گذشته تمایلی به پیوستن به این کارزار نداشتند، اکنون کاملا از آن حمایت می‌کنند و خواهان تسریع و گسترش اجرای آن هستند.

در عین حال، اگرچه در گذشته برخی از شرکت‌کنندگان در تحریم دانشگاهی رژیم صهیونیستی از صحبت کردن درباره دلایل خود برای حضور در این روند، خودداری می‌کردند، اکنون آشکارا توضیح می‌دهند که چرا دست به چنین اقدام‌هایی می‌زنند؛ آن‌ها به‌وضوح می‌گویند که دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی به طور مستقیم یا غیرمستقیم در جنایت‌های این رژیم در فلسطین به‌ویژه در غزه شریک و همدست هستند.

مراکز و موسسه‌های دانشگاهی رژیم صهیونیستی برای نخستین بار درباره تاثیر این تحریم‌ها بر ظرفیت‌های تحقیقاتی خود ابراز نگرانی و این تاثیر را گسترده ارزیابی می‌کنند؛ این در حالی است که آن‌ها در گذشته چنین رویکردی نداشتند.

تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی که با جنبش اعتراضی دانشگاه‌های آمریکا تشدید شد، اکنون در سراسر جهان غرب گسترش یافته است و دانشجویان تلاش می‌کنند دانشگاه‌های محل تحصیل خود را به پیوستن به این کارزار تشویق کنند.

آن‌ها همچنین خواستار قطع هرگونه ارتباط و همکاری دانشگاه‌های محل تحصیل خود با دانشگاه‌ها و شرکت‌های صهیونیستی هستند.

بیشتر بخوانید:نسل‌کشی رژیم آپارتاید صهیونیست در نامه رهبر انقلاب به دانشجویان دانشگاه‎های آمریکاشریان حیات دانشگاه‌های آمریکا در دستان صنعت جنگ

دلایل متعددی در کنار تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه سبب شدند، تا کارزار تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی افزایش یابد؛ یکی از مهم‌ترین این دلایل، برخورد خشونت بار و رفتار نامناسب دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی با دانشجویان و استادان مخالف جنگ پس از حمله این رژیم به غزه در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) است؛ برخی از دانشجو‌های یادشده به دلیل مخالفت با جنگ یا اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها تعلیق، اخراج یا بازداشت شدند.

دیگر دلیل تشدید کارزار تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی آشکار شدن بیش از پیش همکاری این مراکز با جنایت‌ها علیه غزه بود؛ همکاری دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی با صنعت تسلیحات این رژیم با افشاگری‌های انجام شده درباره نقش آن‌ها در رقم خوردن جنایت‌ها در غزه، سبب انزوای شدید مراکز دانشگاهی رژیم صهیونیستی شد.

با در نظر داشتن این واقعیت که دانشمندان و مراکز دانشگاهی نقش مهمی در خاتمه یا تداوم یافتن جنگ‌ها دارند، می‌توان به میزان تاثیرگذاری کارزار تحریم دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی پی برد.

مراکز دانشگاهی اگرچه دادگاه کیفری با توانایی صدور حکم یا سالن‌های قدرت برگزارکننده معاهده‌های صلح نیستند، اما می‌توانند با تاکید بر تاثیر جنگ‌ها بر زندگی مردم براساس بررسی ها، فضای بهتری برای پایان یافتن جنگ ایجاد کنند؛ ضمن اینکه از این طریق، دیپلمات‌ها و مذاکره کنندگان آینده بهتری را پرورش دهند.

 

منبع: خبرگزاری میزان




انتهای متن/

یکشنبه, 13 خرداد 1403 ساعت 11:51

نظر شما

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید