چهارچوب فعالیت بهائیان در فضای مجازی

تشکیلات بهائیت از آن جهت که قادر به تبلیغ علنی فرقه‌ی خود در ایران نیست، جهان مجازی را به عنوان مکانی بدون مرز، برای فعالیت خود انتخاب کرده است. از این‌رو بهائیت، چهارچوب‌های مشخصی نظیر تبلیغ، مظلوم‌نمایی، فرار از واقعیت و انکار حقایق تاریخی (که ماهیت استعماری این فرقه را آشکار می‌سازد) را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش دیده بان، تشکیلات بهائیت از آن جهت که قادر به تبلیغ علنی فرقه‌ی خود نیست، جهان مجازی را به عنوان مکانی بدون مرز، برای فعالیت و تبلیغ خود انتخاب کرده است. به طور کلّی بهائیت در فضای مجازی، چهارچوب‌های مشخصی را دنبال می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
1. «تبلیغ»: تشکیلات بهائی در این زمینه با معرفی برخی واژه‌های جذاب مانند محبّت، صلح، عشق و... از یک‌سو و از سویی دیگر کم‌رنگ کردن مسائل اعتقادی و تاریخی (که ماهیت پوچ و استعماری آنان را آشکار می‌سازد)، به تبلیغ می‌پردازد. همچنان که خود را حامی صلح معرفی می‌کند و در عین حال، نسبت به جنایت‌هایی که در بیخ گوشش (فلسطین) صورت می‌گیرد، واکنش نشان نمی‌دهد![خبرگزاری بهائیت]
2. «فرار از واقعیت»: یکی دیگر از شاخصه‌های فعالیت بهائیت در فضای مجازی، انکار واقعیت‌های استعماری و ظلم‌های این فرقه است. تشکیلات بهائی با وارونه جلوه دادن حقایق تاریخی، سعی در انکار خیانت‌هایش و برجسته سازی مظلوم‌نمایی خود دارد.
3. «جدل»: بهائیان در فضای مجازی می‌کوشند تا به صورت جدلی، مناظره‌ها را به نفع خود تغییر دهند. آن‌ها در تلاشند تا در تبلیغ خود، موضوعات بی‌اهمیتی را مطرح کنند و هرگاه در زمینه‌ای رسوا شدند، سریعاً تغییر خط داده و به موضوعی دیگر می‌پردازند.
البته حرکت وسیع بهائیان در فضای مجازی، توأم با حمایت سایت‌های اینترنتی غربی نظیر «ویکی‌پدیا» از آنان همراه است.[تارهای عنکبوت، صص 71-70]

پی‌نوشت:
جواد نوائیان، تارهای عنکبوت، مشهد: انتشارات مؤسسه‌ی فرهنگی خراسان، 1394، صص 71-70.
یکی از خبرگزاری‌های بهائیت در توجیه بی‌تفاوتی این تشکیلات در قبال اشغالگری، جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی می‌گوید: «مسئله ديگر اين است که با توجه تعليم وحدت جامعه جهانی، بهائيان در دعوا و مناقشه ميان اسرائيل و فلسطين، حق را به کدام يک می‌دهند و از کدام دفاع می‌کنند و چرا جامعه بهاييت با توجه به اين اهميتی که به صلح می‌دهد، هيچ کاری برای برقراری صلح ميان اسرائيل و فلسطين، و رسيدن فلسطينيان به حق مسلّم خود نمی‌کنند! جامعه بهائی يک قدرت سياسی نيست که بتواند همه‌ی ابزارهای معمول در اين عرصه را بکار گيرد و وارد شدن به چنين حوزه عملکردی، ديانت (فرقه‌ی) بهائی را از يک اعتقاد جهان شمول، به يک حزب سياسی با منافع محدود گروهی تنزل خواهد داد و ماهيت خود را نقض خواهد کرد»./پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_




انتهای متن/

شنبه, 15 مهر 1396 ساعت 16:08

نظر شما

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید