عدم تصریح قرآنی مهدویت
شبهه افکنی تکفیریان و انکار واقعیت ها

استاد حوزه با اشاره به بیان ابن تیمیه برای رد مهدویت به دلیل عدم تصریح به این نکته اشاره کرد که علمای اهل سنت نیز این گفته وی را رد کرده‎اند.

به گزارش دیده بان از قم، حجت‎الاسلام والمسلمین واردی، محقق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز ۲۱ فروردین در نشست تخصصی مهدویت، محور مشترک ادیان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: در دوران معاصر کسانی که با اساس اسلام مخالف هستند سعی کرده‎اند که از شبهات در حوزه مهدویت استفاده کنند.


وی افزود: آنها این شبهات را برای مقابله شیعه وسنی منتشر می کنند و می خواهند در گیری ها در حوزه مهدویت را تشدید کنند تا توجه مردم را به نسبت به استکبار جهانی و مشکلات اصلی خود محدود کنند.
استاد حوزه بیان کرد: در میان شبهاتی که در خصوص امام زمان(عج) وجود دارد می توان به شبهات نسبی ایشان اشاره کرد که در دوره های مختلف مطرح و از سوی علمای ما و حتی خود اهل سنت نیز پاسخ داده شده است.


وی گفت: شبهه اول آن است که گفته اند که آن حضرت از نسل عباس عموی پیامبر است و شبهه دوم نیز آن بود که بیان کردند که حضرت حجت از نسل امام حسن مجتبی(ع) است؛ شبهه سوم نیز آن بود که گفته شده است که نام پدر حضرت حجت، نام پدر پیامبر است.
واردی بیان کرد: شبهه اول را به چهارتن از صحابه نسبت می‎دهند و مضمون حرف آنها این است که مهدی(عج) از ولد عباس است ولی در خصوص شبهه دوم که بیان شده ایشان از نسل امام حسن مجتبی(ع) است سه روایات وجود دارد که ابن حماد ابن داوود و تمام رازی بیان کرده اند.


وی گفت: شبهه سوم از آنجا نشات گرفته است که پیامبر زمانی که از مهدی(عج) توصیف می کنند بیان می فرمایند که نام او نام من و نام پدر او نیز نام پدر من است که با مراجعه ای که به احادیث انجام شد به این نتیجه رسیدیم که در منابع اهل سنت نیز اصلا جمله دوم وجود ندارد.


وی اظهارکرد: تکفیریان این شبهه را بسیار نشر دادند که حضرت مهدی از نسل امام حسن مجتبی است؛ حتی ابن تیمیه اصل مهدویت را به سخره گرفته است و بیان می کند که چرا نام امام مهدی(عج) در قرآن نیامده است ولی در تفاسیر مختلفی از اهل سنت این بحث مطرح شد و گفته وی نقض شد و آنها اکنون در حال رواج شبهات هستند تا اقبال مسلمانان به سمت مهدویت را کم کنند.




انتهای متن/

سه شنبه, 21 فروردين 1397 ساعت 16:45

نظر شما

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید